Søgehensigt

Søgehensigt

Søgehensigt (på engelsk: search intent) refererer til brugerens intention bag en søgning i en søgemaskine. Det beskriver, hvad brugeren håber at finde eller opnå, når de indtaster et søgeord eller en sætning. Søgehensigt er en vigtig faktor for at forstå, hvordan du kan matche dit indhold med brugernes behov og dermed forbedre din synlighed i søgeresultaterne.

Har du hørt om søgehensigt?

Søgehensigt er kernen i effektiv SEO. Det handler ikke bare om at vælge de rigtige søgeord, men om at forstå, hvad brugerne leder efter, når de søger. Om de ønsker information, sammenligne produkter eller er klar til at købe, kan afgøre, om de vælger netop din side. Ved at matche dit indhold med søgehensigten skaber du ikke bare bedre placeringer i Google, men også en bedre oplevelse for brugerne.

Hvorfor er det vigtigt at lære om søgehensigter?

Søgemaskiner er med tiden blevet bedre og bedre til at identificere brugernes hensigt bag deres søgning, så maskinerne kan matche søgningen med de bedste og mest relevante hjemmesider. I søgeresultaterne bliver de rangeret efter hvor meget de matcher brugernes søgning. 

Derfor er det utroligt vigtigt at indtænke de forskellige søgehensigter ind i din hjemmesides indhold, blogindlæg eller beskrivelser, og sørge for at de passer til din målgruppes hensigt. 

Derfor er søgehensigt også en vigtig del af SEO, da det er en del af fundamentet for kvaliteten og relevansen af din hjemmeside, så du kan rangere højt i SERPen.

Hvilke typer søgehensigter findes der? 

Der findes forskellige typer af søgehensigter. Disse bør tænkes ind i indholdet, alt efter hvilket formål din hjemmeside ønsker at løse eller hjælpe med.

Informationshensigt

Der er utrolig mange der benytter søgemaskiner for at søge information om forskellige emner. Det kan være alt fra hvad en bestemt skuespiller har været med i, til hvordan vejret bliver, eller hvordan man skifter dæk på en bil. Ved en informationshensigt, er det brugerne der har et spørgsmål eller manglende viden, de ønsker besvaret så de kan blive klogere på et specifikt emne.

Navigationshensigt

Den navigerende hensigt er her, hvor brugerne forsøger at besøge en specifik hjemmeside. For eksempel hvis der søges efter Twitter, er sandsynligheden for at du forsøger at komme ind på Twitters startside, rimelig høj. 

Denne søgehensigt giver dig kun organisk trafik, hvis det er din side som brugerne søger efter.

Købshensigt

En købshensigt er når brugeren søger efter et produkt på nettet, eksempelvis efter den bedste pris eller bedst i test. Forbrugere, der altså søger efter specifikke produkter, søger ofte med hensigten om at købe.

Kommerciel undersøgelses hensigt

Nogle forbrugere søger også med den hensigt at købe i fremtiden, eller finde ønsker til livets begivenheder. Dog søges der med denne hensigt, ofte i spørgsmålsform. Altså har forbrugere med disse søgninger også en købshensigt, men samtidig ønskes der mere information omkring produktet, før der tages en endelig beslutning.

Indholdsoptimering med fokus på søgehensigt

Det vigtigste du skal sikre dig, når der optimeres indhold er at siden passer til søgehensigten. 

Altså hvis der sælges fysiske produkter, kan der med fordel laves en side med information, anbefalinger baseret på kvalitet eller bedst i test, alt afhængig af produktet. På denne måde sendes brugere med informationshensigt ind på denne side, fremfor en produktside, som er mere relevant til forbrugere med en købshensigt.

Det kan være svært at kortlægge den præcise søgehensigt, da forskellige brugere kan have forskellige måder at søge på, men hvor de stadig skal rettes hen imod den samme side. Heldigvis er Google blevet ret god til at komme med forslag til hvad forbrugerne søger efter. På denne måde kan der optimeres ved at skrive indhold, der passer til de forskellige søgetermer, både med generiske søgetermer og longtail keywords.

Søgehensigt og Raney Consulting

Hos Raney Consulting hjælper vi dig med at afkode søgehensigt og bruge det som en styrke i din SEO-strategi. Vi analyserer din målgruppes intentioner og sikrer, at dit indhold er skræddersyet til at møde deres behov – fra informationssøgning til købsklar handling. Med os får du en strategi, der både tiltrækker trafik og konverterer den til værdi for din virksomhed.

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din SEO-strategi, eller overvejer du at investere i konverteringsoptimering? Kontakt Founder & CEO, James Raney og få en dialog om dit kommende projekt.

Book et møde

Udfyld nedenstående formular og vi vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.