Alt-tekst
Siger dine billeder det de skal?
For at nå ud på flere aspekter af Google, er det vigtigt at optimere billeder med beskrivende tekst.
Alt-tekst, også kaldet alternativ tekst, er et godt redskab, hvis du vil være synlig i en billedsøgning på Google. Alt-teksten fortæller nemlig, hvad der bliver vist på et billede, så søgemaskinerne kan finde det frem til søgeren. Søgemaskinerne kan nemlig ikke afkode præcist, hvad dit billede viser, men ved at bruge alt-tekster kan vi hjælpe dem på vej. Det er også den tekst, der bliver vist, når du holder musen over et billede. Det gør alt-teksten til et helt nødvendigt redskab for personer med synshandicaps, fordi de kan få teksten læst op, så de kan få at vide, hvad billedet viser.
Alt-tekst
Alt-teksten er den tekst, der knytter sig til et billede. Den bruges til at fortælle søgemaskinerne, hvad der bliver vist på billedet, så de kan søge det frem. Det er smart, hvis du gerne vil blive set i billedsøgninger (Image Search).
Det er en god idé at bruge det primære keyword i alt-teksterne. På den måde har du større sandsynlighed for at blive vist i Googles organiske billedresultater, når personer går ind og googler netop det søgeord eller nøgleord, og kan på denne måde skabe mere organisk trafik. Når du laver alt-teksten skal du forestille dig, at du skal beskrive billedet til en person, som ikke har set billedet før.
Alt-tekster er rimelig simpelt at bruge, hvis der arbejdes i et helt almindeligt CMS. Du kan ændre navn og tilføje dit alt-tekst til et billede, når du uploader det.